Religia in scoli

miercuri, 27 februarie 2008

...sau ce mi-a atras atentia.
Recent, se discuta intr-o emisiune despre obligativitatea religiei ca materie in scoli. Ideea in sine merita dezbatuta, dar din punctul meu de vedere nu este tocmai momentul potrivit. Consider ca sunt probleme mult mai importante in invatamantul romanesc decat religia, insa subiectul mi-a atras atentia asa ca sa revin. Desi emisiunea a fost deosebit de anosta, fapt pentru care nici nu mai stiu cum se numeste, subiectul ma intereseaza, mai ales cand merita sa-mi dau cu parerea. Tin sa mentionez ca voi fi cat mai obiectiv cu putinta si nu voi lasa lipsa mea de credinta in orice fel de Dumnezeu sa-mi influenteze argumentele.
Intai de toate, nu am vazut niciodata scopul religiei ca materie obligatorie.Poate ca la aceasta opinie s-a adaugat si faptul ca am intalnit foarte multi profesori care tratau cu lipsa de interes materia. Nu mi-a placut sa pierd timpul la scoala, iar religia se intampla sa fie una dintre materiile unde acest lucru se petrecea cu regularitate. Acum, am norocul sa imi predea un profesor cu adevarat inteligent care nu-si trateaza materia cu superficialitate. Chiar daca nu ma ajuta cu nimic, eu chiar vreau sa aflu mai multe despre religie si asta din pura curiozitate. Ca sa vezi! Totusi, lipsa de interes a majoritatii profesorilor, fata de religie ca materie, poate fi considerata unul dintre motivele pentru care s-ar exclude religia din scoli.
Un alt motiv logic pentru care religia ar fi exclusa din programa scolara este tocmai faptul ca aceasta nu este o materie. Intr-adevar, sunt multe de invatat din pildele si sfaturile biblice, insa fiecare om poate sa aleaga intre a invata si a nu invata din respectivele pilde, la fel cum fiecare om poate sa-si aleaga alta religie. In acelasi timp, este foarte dificil sa definitivezi religia ca materie, mai ales cand trebuie luat in considerare volumul imens de informatii si modul in care ar trebui aceste informatii structurate intr-o manual. Sa nu uitam ca romanii nu prea au talent in alcatuirea unui manual care sa fie atat interesant, cat si util.
Pe langa lipsa de interes a profesorilor si subiectivismul cu care se poate trata numirea religiei ca materie, apare si diversitatea religioasa in scoli. Este imposibil ca intr-o scoala sa existe numai ortodocsi, insa toata scoala este obligata sa invete despre religia ortodoxa. Se observa paradoxul?? Pentru elevul de alta religie nu e tocmai convenabil sa asiste la o ora care nu ii serveste la nimic, chiar daca acea ora este tratata de multe ori superficial, atat de profesori cat si de elevi.
In acelasi timp, religia poate fi considerata o materie importanta atat pentru elev cat si pentru profesor. Multi s-au obisnuit ca la o ora de religie sa piarda timpul, sa-si faca temele la alte materii sau sa discute cu alti colegi ca si cum ar fi in pauza. Sunt multe de invatat din istoria religiei, insa trebuie sa existe si o persoana care sa se ocupe de predat intr-un mod cat mai serios. Acesta ar fi principalul motiv pentru care religia nu ar trebui exclusa, ci imbunatatita ca materie scolara.
Poate ca par de acord cu excluderea religiei din programa, insa la momentul actual nu o consider o problema atat de presanta incat sa creeze ingrijorare. Desi argumentele exprimate mai sus merita discutate la un nivel mult mai ridicat, nu cred ca acum este tocmai momentul potrivit. Din punctul meu de vedere sunt probleme mult mai importante in sistemul de invatamant romanesc. De exemplu, se poate discuta despre o restructurare si o reorganizare a invatamantului. Doar avem modele precum japonezii, canadienii, finlandezii sau chiar americanii. Doar cand vom avea un sistem pine pus la punct, vom putea sa ne ocupam de problemele mai putin presasnte precum religia. Din experienta de zi cu zi, pot spune ca voi termina facultatea si aceste probleme nu-si vor gasi rezolvarea. Acesta ar fi lucrul cel mai grav.

4 comentarii:

Stephen G. spunea...

Pentru o anumita varsta,pana la un anumit punct,religia este buna pentru cei mici.Dezvolta anumite concepte ale vietii si chiar cultura generala.

Dar decat sa ai o profesoara d-aia fanatica care-ti spune ca o sa arzi in Iad fiindca nu ai invatat totul despre Sf.Liturghie,mai bine te lipsesti.

Noi am avut posibilitatea,si chiar am facut-o...sa inlocuim ora de religie,inca din clasa a 9-a.Asa a aparut ora de Drama,care este un bun prilej de relaxare in fiecare saptamana.

Unknown spunea...

@Stephen: Intr-adevar acesta ora de Drama mi se pare o idee excelenta pentru inlocuirea unor materii.

Anonim spunea...

Era si pe vremea mea, dar era facultativa. Nu stiu, dintr-un punct de vedere e buna. Sunt de acord ca in unele scoli e prea multa violenta. Nu stiu cat ar ajuta religia, dar poate ca ar merita incercat.

Anonim spunea...

Trist, dar adevarat!
Fiica lui Billy Graham, intr-un interviu in emisiunea
Early Show, a fost intrebata de Jane Clayson, cu privire la atacurile din 11
septembrie 2001:"Cum a putut Dumnezeu sa lase sa se intimple asa ceva?"

Anne Graham a dat un raspuns foarte profund si inspirat:

"Cred ca Dumnezeu este adinc intristat de aceasta, la fel ca si noi,
dar noi de ani de zile Îi spunem sa iasa din scolile noastre, din
guvernul si din vietile noastre. Si, fiind El un adevarat gentleman,
cred ca pur si simplu S-a dat calm la o parte.

Cum putem noi sa-I cerem binecuvintarea si protectia Sa daca Ii cerem
sa ne lase in pace? (În lumina recentelor evenimente, atacuri
teroriste, atacuri armate in scoli, etc.)

Cred ca totul a inceput cind Madeleine Murray O'Hare (care a fost
ucisa, iar corpul ei a fost gasit recent) a afirmat ca nu dorea nici un fel de rugaciuni in
scolile noastre, iar noi am spus O.K.

Apoi, cineva a spus ca mai bine nu am citi Biblia in scoli (Biblia
care spune sa nu ucizi, sa nu furi si sa-ti iubesti aproapele ca pe
tine insuti), iar noi am spus O.K.

Apoi, dr. Benjamin Spock a spus ca nu ar trebui sa ne plesnim copiii
atunci cind se poarta urit, pentru ca aceasta le-ar afecta mica lor
personalitate si stima de sine (fiul dr. Spock s-a sinucis). Iar noi am spus ca un
expert trebuie sa stie ce vorbeste, asa ca am spus O.K.

Apoi, cineva a spus ca profesorii si dirigintii nu ar trebui sa ii
disciplineze pe copii atunci cind gresesc. Iar conducatorii de scoli
au spus ca nici un membru al personalului sa nu atinga vreun elev
atunci cind se poarta urit, pentru ca scolile nu au nevoie de
publicitate proasta si in nici un caz de procese. (Totusi, exista o
mare diferenta intre a disciplina si a atinge, a bate, a plesni, a lovi, a umili, etc.).
Iar noi am spus O.K.

Apoi, cine stie ce membru inteligent al consiliului de conducere al
vreunei scoli a spus ca, baietii fiind baieti, vor face dragoste
oricum, deci ar trebui sa le dam fiilor nostri prezervative. Asa, ei
vor putea sa se distreze cit vor, iar noi nu vom trebui sa le spunem parintilor ca le-
au primit de la scoala. Iar noi am spus O.K.

Apoi, unii dintre alesii nostri de virf au spus ca nu conteaza ceea
ce fac in viata lor privata atit timp cit isi fac treaba la slujba.
De acord, a spus fiecare din noi, mie nu-mi pasa de ceea ce face
altcineva, inclusiv presedintele, in viata sa privata, atit timp cit
am o slujba si economia merge bine.

Apoi, cineva a spus sa tiparim reviste cu femei goale, in semn de
respect si apreciere a frumusetii feminine. Iar noi am spus O.K.

Apoi, altcineva a impins acea apreciere un pas mai departe, publicind
fotografii cu copii goi, si inca mai departe, afisindu-le pe
Internet. Iar noi am spus O.K., au dreptul la libera exprimare.

Apoi, industria show-business-ului a spus: hai sa facem show-uri TV
si filme care sa promoveze indepartarea de Dumnezeu, violenta si
sexul ilicit, sa inregistram melodii care sa incurajeze violurile, drogurile,
crimele,sinuciderea si temele satanice. Iar noi am spus ca nu este
decit entertainment-amuzament, nu are efecte adverse si oricum nu o
ia nimeni in serios, asa ca totul a mers inainte.

Iar acum ne intrebam de ce copiii nostri nu au constiinta, de ce nu
disting binele de rau, de ce nu ii deranjeaza sa ucida pe straini, pe
colegii de clasa sau pe ei insisi. Probabil ca, daca ne-am gindi mai mult, ne-am
da seama de ce. Cred ca totul se reduce la faptul ca ceea ce vei
semana, aceea vei si culege.

Noi Ii spunem lui Dumnezeu: Draga Doamne, de ce nu ai salvat-o pe
acea fetita ucisa in clasa? Iar Dumnezeu raspunde: Dragul meu, Eu am
fost alungat din scoli, nu puteam fi acolo. Cum puteam Eu fi acolo,
cind voi mi-ati spus sa plec din scoli?
E ciudat cum oamenii Il dispretuiesc pe Dumnezeu, si apoi se intreaba
de ce totul merge tot mai prost.
E ciudat cum de credem tot ceea ce scriu ziarele, dar noi ne indoim
de ceea ce spune Biblia.
E ciudat cum de toti oamenii vor sa mearga in ceruri, desi nu
cred,gindesc,spun sau fac nimic din ceea ce scrie in Biblie.
E ciudat cum de unii pot spune Cred in Dumnezeu si de fapt sa-l
urmeze pe Satan, care, de fapt, crede si el in Dumnezeu.
E ciudat cum ne repezim sa judecam, dar nu ne place sa fim judecati.
E ciudat cum de se pot trimite mii de glume prin e-mail si ele se
raspindesc precum focul salbatic, dar cind incepi sa trimiti mesaje
privindu-L pe Dumnezeu, oamenii se gindesc de doua ori inainte de a
le trimite si altora.
E ciudat cum de tot ceea ce este vulgar, crud si obscen trece liber
prin cyberspatiu, dar orice discutie publica despre Dumnezeu este
impiedicata la scoala si la locul de munca.
E ciudat cum poate fi cineva atit de inflacarat de dragoste pentru
Hristos fiind in acelasi timp un crestin invizibil in timpul
saptaminii."